Vytváření vs. Vyrábění
S Kryštůfkem malujeme a tvoříme poměrně často, i když s příchodem teplého počasí samozřejmě o dost míň než v zimě, přesto se snažím alespoň 3x týdně výtvarnou aktivitu zařadit. Střídáme techniky, povrchy i témata, většinou se odrážíme od nějaké knihy nebo prckova aktuálního zájmu. Něco baví míň, něco víc, motivací pro něj v poslední době je hlavně když vyrábíme pro někoho - dvě babičky měly narozeniny, tatínek Den otců...
Prcek držel štětec poprvé v ruce když mu bylo 5 měsíců, byl nespavej a já jsem malovala obraz pro moji mámu k narozeninám, v levé ruce štětec, v pravé ruce v klubíčku kluka a kluk v ruce svůj štětec :) Jakmile začal sám sedět, nabízela jsem mu ergonomickou voskovku a papír a kreslili jsme spolu. Barvičky jsem nabízela pravidelně, střídali jsme prstovky, voskovky, občas dětské fixy, prostě aby viděl že může něco vytvářet :) Kolem 15m jsem mu dala první plátno, které ztvárnil úplně sám. Moc dlouho u toho tehdy ještě nevydržel, ale sám si tam napatlal pár barevných fleků, nakonec si vybral černou, celý se opatlal a obtiskl na plátno ručičku (a pak na stůl, na mě, na podlahu :D )
Ale proč to všecko píšu? Určitě né proto, abyste měli výčitky že jste dali fixy do ruky až ve dvou letech, že jste začali pozdě a tak. My začali brzo jednak proto, že prcek málo spal a co s ním celé dny že :D Za druhé proto, že já různorodé tvoření ráda a těšila jsem se na parťáka :) Hlavně to však píšu proto, že si myslím, že je potřeba aby si děti nejprve osahaly tvořivý materiál svým vlastním způsobem a tempem a teprve potom od nich můžeme chtít nějaké výsledky. Proto je většina našeho tvoření zaměřená na process art - procesní umění, někdy se překládá jako prožitkové umění, já říkám vytváření. Jeho cílem je vyzkoušení nové techniky, materiálu, kreativní a příjemné využití společného času. Proto je vhodné pro první seznámení dětí s výtvarnými materiály - nepotřebujeme návod, můžeme dětem ukázat jak se s danou pomůckou zachází (např vodovky - namočím štětec do vody, pak do barvy, nanesu na papír, opakuji) a dále je to čistě na nich.
Naproti tomu vyrábění (anglicky Crafts) je zaměřené na výsledek. Vyžaduje už dodržovat nějaký postup, mít pohromadě daný materiál a pomůcky aby se nemuselo odbíhat atd. Je to například tvoření, které děti nosí domů ze školky - je dané zadání, v rámci nějž je sice možné se trošku odchýlit, ale podle jednoho postupu by všechny výsledky měly být podobné. Není to tedy až tak kreativní činnost, neznamená to ovšem, že není prospěšná. Trénuje zase jemnou motoriku, schopnost porozumět instrukcím, dodržovat postup, trpělivost. Může cíleně rozvíjet např. stříhání, přesnost při lepení, což jsou dovednosti které se do života jistě hodí.
Určitě je dobré nejmenším dětem mezi volné procesní umění občas vložit nějaké to řízené vyrábění - já většinou mám nějaký koncept a kombinuji obě podle potřeby -např. kolem Velikonoc jsme zkoušeli skvělou techniku stříkání krepáku vodou, které prcka hodně bavilo a měli jsme několik archů A3 s krásnou duhovou kresbou. Po zaschnutí jsme je použili na duhové větrníky a velikonoční přáníčka - obě tyto činnosti už vyžadovaly instrukce.
Pokud s dětmi chcete tvořit, ale nejste fanoušci nepořádku, léto je vhodná doba dopřát dětem tyto aktivity na zahradě :) A až se počasí zkazí a přijde letní bouřka, můžete je pak využít k nějakému tvoření podle návodů, budeme rádi když se inspirujete i u nás :) Pokud tak učiníte označte nás na instagramu s #jednounohouvmontessori, rádi Vaše výtvory nasdílíme.
Žádné komentáře:
Okomentovat